زیستکده قلعه تل


زیستکده قلعه تل

Main My profile designer
در باره ي ما

به وبلاگ زیستکده قلعه تل خوش آمدید. امیدوارم مطالب وبلاگ ، مفید و سود مند واقع بشوند و لحظات خوشی را سپری کنید . از نظرات سازنده خود ما را بی بهره نگذارید .
پيوند روزانه
دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
اهدای عضو
الو دکتر
انتشارات گاج
موسسه گزینه دو
کانون فرهنگی آموزشی - قلم چی
سازمان سنجش آموزش کشور
مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش
کنکور
لوکس بلاگ
خرید از علی اکسپرس تحویل ایران
خرید از علی بابا
جلو پنجره جک جی 5
الوقلیون
:: تمام پيوندها ::
جستجو در سايت
"لطفا از کلمات کليدي براي جستجو استفاده کنيد !!!


طراح قالب

Www.LoxBlog.Com
آمیوتروفیک لاترال سکلروزیس یا بیماری ALS

بیماری­­های پیش­رونده­ ی نورون­های حرکتی Motor Neuron Disease; MND

جسم سلولی نورون­های حرکتی، بیشتر در قشر مخ، هسته­ های ساقه­ ی مغز و شاخ پیشین نخاع قرار دارد. بیماری­های MND موجب تحلیل و مرگ این نورون­های حرکتی می­گردند. بسته به اینکه نورون­های حرکتی در کدام قسمت آسیب بیشتری دیده باشند، نشانه­ های بالینی متفاوتی پدید می آیند و نام­های جداگانه­ای به کار می­رود. برای مثال در بیماری Amyotrophic Lateral Sclerosis; ALS، هم نورون­های حرکتی فوقانی در کورتکس و هم نورون­های حرکتی تحتانی در شاخ پیشین نخاع یا هسته های ساقه­ی مغز را گرفتار می شوند و سبب پیدایش هر دو نوع فلج مرکزی و محیطی می­گردد. علت دقیق MND هنوز شناخته نشده است. شاید سرشناس ترین فرد مبتلا به این بیماری استیون ویلیام هاوکینگ (Stephen William Hawking)  فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج است.

آمیوتروفیک لاترال سکلروزیس (ALS) 

آمیوتروفیک لاترال سکلروزیس (ALS) شایعترین بیماری نورون­های حرکتی است که معمولا در اواخر میانسالی آغاز می­ شود و در مردان شیوع بیشتری دارد. نخستین نشانه ­ی این بیماری، ضعف و آتروفی عضلانی می­باشد که معمولا از دست­ها و پاها آغاز می­شود و کم­ کم اندام­های دیگر را نیز فرا می­گیرد. به تدریج فاسیکولاسیون (انقباضات نامنظم و خودبخودی دسته­ های عضلانی)، کرامپ­های عضلانی، فیبریلاسیون زبان و اختلال بلع و تکلم به گونه­ ای بروز می­کند که بلع بیمار کاملا مختل و سخنان او کاملا نامفهوم می­گردد.

هنگام معاینه ضعف بسیار شدید اندام­ها، آتروفی ماهیچه­ ها به ویژه در دست­ها، افتادگی پاها (drop foot)، فاسیکولاسیون فراوان در بیشتر عضلات بدن و تندی رفلکس­ها مشاهده می­شود. گاهی ابتلای ماهیچه­ های گردن سبب افتادگی آن به جلو (cervical palsy) می­گردد. ممکن است به دلیل درگیری دوطرفه ­ی راه­های قشری- بصل­ نخاعی، ALS با نشانه­ های فلج پسودوبولبار، مانند خنده­ ها و گریه­ های بدون علت و غیرقابل کنترل، اختلال شدید بلع و تکلم و تندی رفلکس­های حلقی و چانه ­ای نیز همراه باشد. بیشتر مبتلایان به ALS، چندین سال بعد از آغاز بیماری به دلیل عفونت­های ریوی، لاغری مفرط و فلج تنفسی فوت می­کنند. نکته­ ی تشخیصی مهم اینکه، هوشیاری و توان ذهنی آنها معمولا تا هنگام مرگ طبیعی باقی می­ماند.

این بیماری به نام­های مختلف مانند Lou Gehrig’s disease، motor neuron disease یا Charcot’s disease شناخته می­شود. واژه­ ی آمیوتروفیک لاترال سکلروزیس منشا یونانی دارد و این بیماری را به این دلیل ALS می­نامند که، واژه­ ی "آمیوتروفیک" آن اشاره به آتروفی فیبرهای عضلانی در جریان بیماری دارد، لاترال آن اشاره به جایگاهی دارد که نورون­ها در آن رو به زوال می­روند و سکلروزیس به scarهایی اشاره دارد که بعد از دجنره شدن و مرگ نورون­های حرکتی در نخاع به جا می­مانند و اصطلاح "لاترال اسکلروزیس" آن نیز به دلیل سخت شدن راه­های کورتیکواسپینال قدامی و جانبی است که در جریان دجنره شدن نورون­های حرکتی، رخ می­دهد (راه کورتیکواسپینال یک مجموعه از آکسون­هایی است که از کورتکس مغز به سمت نخاع کشیده شده اند و عموما حاوی اکسون­های حرکتی است. این مجموعه شامل دو مسیر مجزا در نخاع است: the lateral corticospinal tract  و  the anterior corticospinal tract).

بیماری ALS با از دست رفتن کنترل حرکت عضلات اختیاری و افزایش فلج عضلانی، به دلیل دجنره شدن نورون­های حرکتی تحتانی در نخاع و ساقه­ ی مغز و نورون­های حرکتی فوقانی در کورتکس حرکتی مشخص می­شود. این بیماری فقط نورون­های حرکتی را به صورت انتخابی درگیر می­کند و به دستگاه حسی، مراکز خودکار، مخچه و مراکز هوشی و عقلی آسیبی نمی­رساند، از این­رو زوال عقل و اختلال کنترل پیشابراه (میزراه) و مدفوع در آن بروز نمی­کند. هر چند اخیرا مشخص شده برخی بیماران ALS، در ادامه­ ی روند بیماری خود اختلالات شناختی پیدا می­کنند و به سمت بیماری دیگری به نام FTD; frontotemporal dementia (نوعی زوال عقل) پیش می­روند. از طرفی دیده شده، برخی بیماران FTD نیز در طول دوره­ ی بیماری خود ممکن است، مشکلات حرکتی مشاهده شده در ALS، را نشان دهند. بیشتر موارد ALS اسپورادیک (SALS) هستند و فقط حدود 13-1% موارد ALS، فامیلیال (FALS) می­باشند. البته در برخی جوامع ممکن است FALSها 23-17% موارد را شامل شوند. حتی پیش­بینی می­شود که بسیاری از موارد اسپورادیک، ممکن است سابقه­ ی فامیلی داشته باشند ولی هنوز مشخص نشده باشند. از طرفی FALSها و SALSها از نظر بالینی، غیرقابل تمایز از هم هستند و حتی از نظر ژنتیکی هم تمام ژن­های که تا به حال در FALSها جهش نشان داده­ اند، در SALSها نیز یافت شده ­اند. به همین دلیل ممکن است FALSها به اشتباه، کمتر از حد واقعی تصور شوند. با وجود اینکه بیشتر بیماران، هیچ سابقه ­­ای از بیماری را در خانواده گزارش نمی­کنند، ولی بر طبق مطالعات صورت گرفته پیش­بینی می­شود، siblingها و زاده­ های یک پروباند ALS، 9 تا 17 برابر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود. موارد اسپورادیک معمولا بیماری را در سن میانسالی، 65-55 سالگی، نشان می­دهند. هر چند تقریبا 5% موارد نیز ممکن است بیماری را در سن جوانی، زیر 25 سالگی، بروز دهند. در فرم فامیلیال بیماری، معمولا سن شروع علائم، یک دهه زودتر از SALSها است و دوره ­ی زنده ماندن آنها نیز کوتاه­تر است. لازم به ذکر است که بروز این بیماری تا به حال در سن یک سالگی و 94 سالگی هم مشاهده شده است.

حدود دو سوم (75%) از بیماران، شروع limb onset (شروع از دست و پا)، یعنی فرم اسپینال (نخاعی) بیماری را دارند. اولین علایم این فرم از بیماری شامل: ضعف عضلانی فوکال در دست­ها (cervical onset) یا پاها (lumbar onset) است. معمولا آزمایشات اولیه، آتروفی فوکال در عضلات دست­، ساعد، شانه یا بخش پروگزیمال ران یا دیستال پا را نشان می­دهند. شروع بیماری معمولا نامتقارن است، سپس ضعف و فلج، توسعه یافته و انقباضات عضلانی شدید، راه رفتن و چابکی فرد را تحت تاثیر قرار می­دهند. در بیمارانی که شروع بیماری با درگیری پاها است، موقع راه رفتن یا دویدن، ظرافت حرکت را از دست می­دهند یا اغلب متوجه می­شوند که بیشتر تلوتلو خورده، سکندری یا لغزش دارند. حال آنکه، بیمارانی که شروع بیماری را از یک دست یا بازو داشته باشند، در کارهایی که نیاز به تمرکز و زبردستی دارد، مانند بستن دکمه لباس، نوشتن و چرخاندن کلید در قفل مشکل پیدا می­کنند. بیشتر افراد با فرم نخاعی، در ادامه­ ی بیماری، علایم بولبار را توسعه داده و بعد از 5-3 سال نقایص تنفسی را بروز خواهند داد. تقریبا یک سوم موارد (25%)، شروع بولبار دارند و این فرم از بیماری در زنان و افراد مسن­ شایع­تر است. بیماری با شروع بولبار، می­تواند به فرمupper motor neuron based (pseudobublar palsy) یا  (bulbar palsy)lower motor neuron based  باشد. در بولبار پالسی، شروع بیماری با تکلم مبهم و فلج زبان و مشکلات بلع (dysphagia) همراه است. بخش­های پایین­تر صورت ضعیف می­شوند و فرد بیمار در بستن لب­ها مشکل داشته و با ترشح و جاری شدن بزاق به خارج از دهان همراه است. علایم پسودوبولبار پالسی شامل: خنده یا گریه­ ی غیر قابل کنترل (که emotional liability نیز نامیده می­شود) و خمیازه­ی بیش از حد و تکلم مبهم (dysartheria) هستند. در هر دو فرم با شروع بولبار، علائم ضعف دست و پا، یک تا دو سال بعد از شروع علائم اولیه اتفاق افتاده و فلج پیش­رونده، منجر به نقص تنفسی طی 3-2 سال می­شود (کمی سریع­تر از فرم نخاعی).

نهایتا مشکلات تنفسی به دلیل فلج عضلات تنفسی و مرگ معمولا 3-2 سال بعد از شروع علایم پیش می­آید. به نظر می­رسد، 50% از بیماران تا سه سال بعد از شروع علائم، حدود 20% از بیماران تا پنج سال و 10% بیماران تا 10 سال یا بیشتر زنده می­مانند.

فراوانی بیماری ALS

ALS شایع­ترین بیماری نورون­های حرکتی و سومین بیماری نورودجنراتیو در جمعیت­های با اجداد اروپایی است. در بیشتر نقاط دنیا فراوانی وقوع ALS در سال 2-1 نفر در 100000 و شیوع آن به دلیل مرگ و میر بالا، 7-2 در 100000 تخمین زده می­شود. با این حال، شیوع آن در بخش­هایی از غرب اقیانوس آرام (مردم Chamorro، Guam، Marianas island، Honshu island و مردم Auyu و jakai از جنوب غرب New guinea)، 50 تا 100 برابر بیشتر از حد میانگین برآورد می­شود و معمولا ALS با پارکینسونیسم (ALS-PD) یا dementia (ALS-FTD) همراه است. دلیل این افزایش فراوانی، ناشناخته است ولی به نظر می­رسد تجمع متیل­ آمینوآلانین در رژیم غذایی مردم این ناحیه از علل شیوع بالای بیماری در این مناطق باشد. سن و جنسیت به عنوان ریسک فاکتورهای ALS گزارش شده­ اند و به نظر می­رسد نسبت آن در مردها به زن­ها 3 به 2 باشد و بر اساس برخی گزارشات این بیماری در مردها 60-20% بیشتر از زن­ها است.

در بیماری ALS، اکثر بیماران حتی در یک خانواده، تفاوت زیادی در سن، محل شروع بیماری، سرعت پیشرفت بیماری و سایر علائم نشان می­دهند. از طرفی همپوشانی زیادی بین این بیماری و چند بیماری نورودجنراتیو دیگر دیده شده است که ممکن است تشخیص این بیماری را با مشکل مواجه کند.

طبقه­ بندی ALS

بیماری ALS را به چند صورت طبقه­ بندی می­کنند. این طبقه ­بندی معمولا برحسب موارد زیر می­باشد.

ü        بود و نبود افراد بیمار دیگر در خانواده: بر این اساس بیماران را به دو گروه فامیلیال و اسپورادیک طبقه­ بندی می­کنند.

ü        نحوه­ ی وراثت بیماری: آتوزومی غالب، آتوزومی مغلوب و وابسته به کروموزوم  Xغالب

ü        سن بروز بیماری:juvenile ALS (JALS)  (سن بروز زیر 25 سال دارند) و adult ALS (سن بروز بالای 25 سال دارند هر چند معمولا سن شروع بیماری بالای 45 سال است)

ریسک ­فاکتورهای محیطی در بیماری ALS

علاوه بر سابقه­ ی خانوادگی بیماری و جنسیت، که نقش آنها در بیماری ALS تایید شده است، تا به حال نقش هیچ ریسک ­فاکتور محیطی ویژه­ای، برای ALS اثبات نشده است. ولی برخی از ریسک فاکتورهای احتمالی آن عبارتند از: سابقه­ ی خدمت در ارتش، استعمال دخانیات بویژه در زنان، سن یائسگی، مواد غذایی و عدم وجود آنتی ­اکسیدان­ها در رژیم غذایی، آسیب­های الکتریکی، فعالیت فیزیکی شدید (برای مثال بازیکنان فوتبال حرفه­ای)، در معرض سموم بودن، ترومای سر، عفونت­های ویروسی و استرس­های روحی و روانی.

باید دقت داشت که تا به حال اثر هیچ یک از فاکتورهای نامبرده در ایجاد بیماری ثابت نشده است و علت ALS در اکثر موارد هنوز ناشناخته است ولی برخی آن را یک complex disease می­دانند که حاصل اندرکشن چندین عامل ژنتیکی و محیطی است و اخیرا گزارشاتی مبنی بر اینکه ALS یک بیماری الیگوژن می­باشد، منتشر شده است.

ژنتيك بیماری ALS

شناخت مکانیسم مولکولی و ژنتیکی ALS می­تواند منجر به تولید راهکارهای درمانی جدید برای مبارزه با این بیماری ویرانگر و مهلک گردد. با این حال، هنوز مسیر یا مسیرهایی که در جریان بیماری ALS دچار اختلال می­شوند، مشخص نشده­اند. بی ­شک بزرگترین گام­ها در یافتن عوامل دخیل در ALS تاکنون، شناخت برخی فاکتورهای ژنتیکی درگیر در آن بوده است.

لوكوس­ها و ژن­هاي احتمالي مرتبط با ALS

با بررسی­های صورت گرفته بر روی بیماران فامیلیال، چندین لوکوس مرتبط با بیماری ALS شناسایی شده است. تا به حال، بیش از 21 لوکوس و 18 ژن مرتبط با آنها شناسایی شده است. جالب اینکه این لوکوس­ها در بسیاری از بیماران با بیماری پیوستگی نشان نمی­دهند و این ژن­ها تنها جوابگوی حدود 50-40% از FALSها و کمتر از 10-7% SALSها هستند.   

ناهنجاری­های سلولی در بیماری ALS

علت اکثر موارد ALS هنوز شناخته نشده است ولی آنچه مسلم است، این است که عملکردهای سلولی متعددی در نورون­های حرکتی این بیماران اختلال پیدا می­کند که احتمالا می­توانند منجر به دجنره شدن نورون­های حرکتی گردند، از جمله: تحریک بیش از حد نورون پس­ سیناپسی توسط گلوتامات (excitotoxicity glutamate)، غلط تاشدگی پروتئین، نقص در تولید انرژی (عملکرد نامناسب میتوکندری)، متابولیسم غیرنرمال کلسیم، تغییر و اختلال در انتقال آکسونی، استرس اکسیداتیو، تجمع نوروفیلامنتها، عوامل التهابی، اختلال در متابولیسم RNA، دخالت سلول­های غیرنورونی (میکروگلیاها)، کمبود فاکتورهای تغذیه ای و اختلال در مسیرهای انتقال پیام در سلول.

به نظر می­رسد عوامل مختلف دیگر می­توانند این پدیده­ ها را تحریک کنند مانند عفونتهای ویروسی و غیرویروسی، توکسین­ها (همچون حشره­ کشها و آفت­ کشها) و واکنش­های خودایمنی. البته، بعضی کاهش و یا فقدان توان ترمیم­ آسیب­های DNA را نیز در پاتوژنز ALS دخیل می­دانند.

درمان بیماری ALS

تهویه­ ی مصنوعی بیماران ALS می­تواند زنده ماندن و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد. در حال حاضر متاسفانه تنها داروی شناخته شده برای این بیماران، دارویی است که از سال 1996 تا به حال برای آنها تجویز می­شود و riluzole نام دارد که آزاد شدن گلوتامات را در فضای سیناپسی کنترل می­کند و به نظر می­رسد در مهار سمیت ناشی از گلوتامات نقش داشته باشد. این دارو فقط طول عمر بیماران را 6-2 ماه افزایش می­دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط خانم دکتر علوی | لينک ثابت |سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:,|


آخرين مطالب
گلبول { گویچه } قرمز
تنظیم عصبی ترشح بزاق
گوارش و جذب چربی ها
پلاناریا
محل بلع
ساختار دیواره معده
نحوه فعال شدن پپسینوژن
ساختار سلول کناری معده ونحوه ی ترشح اسید
بافت پیوندی سست
ساختار دیواره لوله گوارش
نسخه‌های سنتی برای رفع عطش روزه داران
ارائه جایگزینی مناسب برای استخوان‌های آسیب‌دیده در بدن
چطور به راحتی روزه بگیریم؟
15خوراکی که نیاز به یخچال ندارند!
ویژگی های درمانی گیاه بنفشه از نگاه امام رضا (ع)
پفک با بدن انسان چه می‌کند؟
خطر افزایش تب مالت با خوردن "آیس پک" پر طرفدار!
تولید ابر مولکولی که ویروس‌های مرگبار را از بین می‌برد
تصفیه پساب از آلودگی‌های زیست محیطی با فناوری پلاسما در دانشگاه تبریز
چطور پیاده‌روی کنیم که لاغر شویم؟
لغت نامه ارتوپدی
فتوسنتز
ساختار تاژک و سانتریول
عصب سیاتیک
تاثیر نوترکیبی
چرخه زندگی ویروس تبخال
هورمون های T4 - T3
رگ ها و ساختار گره لنفی
انواع نورو گلیا
نظریه درون همزیستی
گیرنده های نور و سلول های عصبی شبکیه
ساختار عصب
منیسک ( آسیب دیده و سالم )
دستگاه گوارش پرنده
حس بویایی
زنجیره پلی نوکلئوتیدی
تکامل اسب
بيولوژی، عملکرد و شناسايی microRNA ها
تلومر و نقش آن در بيماری ‌های ژنتيک و سرطان
مقالات علمی
بازیافت زباله‌های پلاستیکی با کرم‌ پلاستیک‌خوار
چرا مارها زبانشان را تکان می‌دهند؟
انواع ماسک صورت میوه های زمستانی برای زیبایی پوست
شایع ترین بیماری های عفونی بعد از سرماخوردگی
به این دلایل غذاهای پرچرب نخورید!
آشنایی با یک گروه از دیستروفی های عضلانی
۱۰ راهکار برای درمان کم خونی
بیماری پوستی ایکتیوز یا فلس ماهی
دانلود سوال زیست 2
تکامل ژن های جدید مشخص شد


موضوعات
زیست دهم تصویر زیست سوم تصویر زیست چهارم تصویر کنکور خبر و دانستنی های زیستی طب سنتی - سلامتی سوال های زیست شناسی انیمیشن های زیست شناسی کتاب های زیست شناسی مشاوره و مطالعه
پيوند وبلاگ

دانلود آهنگ جدید ایرانی قلعه تل زیباست دهکده ی رایانه ردیابی ماشین حمل هوایی ماینر از چین لیزر دوچرخه هد اپ یسپلی کیلومتر روی شیشه جلو پنجره لیفان ایکس 60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان زیستکده قلعه تل و آدرس bioglt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

آرشيو
خرداد 1396
خرداد 1395
دی 1394
مهر 1394
شهريور 1394
مرداد 1394
تير 1394
خرداد 1394
ارديبهشت 1394
فروردين 1394
بهمن 1393
دی 1393
آذر 1393
آبان 1393
نويسندگان
نويسنده وبلاگ :
یحیی رضائی 09168912846
خانم دکتر علوی
آمار سايت
كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS
لوگوي دوستان
موزيک و کد جاوا

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 208
بازدید کل : 7595
تعداد مطالب : 228
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1


دعای فرج آیه قرآن تصادفی
ساعت فلش مذهبی

کد هدایت به بالا